بلواس

فرهنگی و اجتماعی

فرهنگی و اجتماعی

تارنمای "بلواس" دریچه ایست به سوی نگاره ها و فرهنگ آبادی های زاگرس نشین(#لر و #بختیاری)

در اینستاگرام ما عضو شوید: belavas.ir@

::: انتشار مطالب و نوشته های ما با ذکر منبع و ارجاع لینک مجاز است :::

آخرین نظرات
مدیر تارنما

۹ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

با نزدیک شدن دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و نشست های تبلیغاتی نمایندگان تب و تاب انتخابات بالا گرفت.

به گزارش بلواس نیوز مهندس هدایت الله خادمی طی ایراد سخنرانی در جمعی از طرفداران خود با اشاره به فشارها و تهمت هایی که در خلال نشست های تبلیغاتی خود در شهرستان باغملک رخ داد رقیب انتخاباتی خود جناب سید هادی طباطبایی را به مناظره فراخواند.

۰ نظر ۲۹ فروردين ۹۵ ، ۰۲:۲۱

یاد باران های بی امان مهر تا اردیبهشت.

یاد کوه های برف گیر که دیگر در این چله زمستان فقط رگه هایی از آن مانده بخیر ، 

تماشایشان که میکنی گویی که خرداد از راه رسیده ! نه ! نه ! این منگشت دیگر 

مرا به یاد "برفهای کلیمانجارو" نمی اندازد. عجب ! دنیا را چه شده است ؟

یاد چُوم ها نشسته بر کِلور برنج ها و آبهای ساله بسته کوچه های ده بخیر.

و یاد ابرهای در هم تنیده نشسته بر چال کوچولو و چال گپوُ . نه به چَهتل کُلیر

رویش می کند و نه به گنُجِگه گوُپل. دنیا را چه شده است ؟؟؟

۲ نظر ۲۲ فروردين ۹۵ ، ۲۳:۰۷

مله گوراب، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان باغ‌ملک در استان خوزستان ایران است.

این روستا در دهستان منگشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۳ نفر (۱۱خانوار) بوده‌است. در حال حاضر بالغ بر ۷۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر چهارصد نفر در این روستا زندگی می‌کنند.

شغل اکثر مردم این روستا دامداری و کشاورزی است.

روستای مله گوراب که نام دیگر آن دره تنگار است از قدیم به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی آن محل زندگی جمع کثیری از مردم منطقه بوده است اما پس از پیروزی انقلاب به دلیل افزایش امکانات در دیگر روستاها و عدم وجود رودخانه برای تامین آب مورد نیاز عدهٔ زیادی از مردم این روستا به روستاهای همجوار مهاجرت کردند. این روستا هم‌اکنون از آب آشامیدنی، برق و گاز و مدرسه ابتدایی و راهنمایی و شبکه بهداشت برخوردار است.

۱ نظر ۲۰ فروردين ۹۵ ، ۱۶:۵۸

بختگان ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان باغ‌ملک در استان خوزستان ایران است.این روستا در دهستان منگشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۱۰۷ نفر (۱۸۵خانوار) بوده‌است.

۰ نظر ۲۰ فروردين ۹۵ ، ۱۶:۵۶

کیوپ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان باغ‌ملک در استان خوزستان ایران است.این روستا در دهستان منگشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵۸ نفر (۸۲خانوار) بوده‌است.

۰ نظر ۲۰ فروردين ۹۵ ، ۰۴:۱۰

رباط حضرت سلیمان در فاصله تقریبی ۱۶۰ کیلومتری مرکز استان خوزستان و ۱۵ کیلومتری شرق باغملک قرار دارد. این روستا در عرض جغرافیایی ۳۱درجه ،۳۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه شمالی و طول ۴۹ درجه، ۵۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه شرقی واقع شده است رباط از نظر لغوی کلمه‌ای عربی است که در گذشته به مکانی که محل اقامت کاروانسراها و سربازخانه‌ها بوده اطلاق می‌شده است اما به مرور زمان و به دلیل کم شدن کاروان‌ها به مکان ثابت تبدیل شده است.

روستای گردشگری رباط با وجود درختان متنوعی نظیر بلوط، بن و کلخونگ، باغ‌های انار، انگور و آلو سیاه، کوه‌های سربه فلک کشیده و رودخانه جاری زرد دارای طبیعتی خاص و دلپذیر می‌باشد و سالانه هزاران نفر به این منطقه گردشگری قدم می‌نهند. منطقه گردشگری رباط علاوه بر جاذبه‌های طبیعی دارای جاذبه‌های مذهبی نظیر امامزاده حضرت سلیمان است که وجود این زیارتگاه در این روستا ی گردشگری یکی دیگر از دلائل بازدید گردشگران می‌باشد.

۰ نظر ۲۰ فروردين ۹۵ ، ۰۴:۰۷

چیدن ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان باغ‌ملک در استان خوزستان ایران است.این روستا در دهستان منگشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۴۹۰ نفر (۲۴۷خانوار) بوده‌است.

۰ نظر ۲۰ فروردين ۹۵ ، ۰۴:۰۵

چلچلک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان باغ‌ملک در استان خوزستان ایران است.این روستا در دهستان منگشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۴۵۱ نفر (۲۷۸خانوار) بوده‌است.

۰ نظر ۲۰ فروردين ۹۵ ، ۰۴:۰۱

لالب، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان باغ‌ملک در استان خوزستان ایران است. رباط چیدن در شمال و روستای بختگان در جنوب و ابوالعباس در غرب این روستاقرار دارند. این روستا دارای آثار باستانی مثل قلعه و آسیاب میباشد تعداد آسیاب های این روستا پنج عدد بوده که هم اینک بقایای این آثار بدون توجه سازمان میراث فرهنگی در دست نابودی قرار دارند. مردم این آبادی اکثراً از ایل بهمئی هستند.

این روستا در دهستان منگشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۱۸۳ نفر (۲۱۷خانوار) بوده‌است. که در سال ۱۳۹۰ این آمار به ۱۴۵۵ نفر (۳۴۱ خانوار) رسید.

۰ نظر ۲۰ فروردين ۹۵ ، ۰۳:۵۸