بلواس

فرهنگی و اجتماعی

فرهنگی و اجتماعی

تارنمای "بلواس" دریچه ایست به سوی نگاره ها و فرهنگ آبادی های زاگرس نشین(#لر و #بختیاری)

در اینستاگرام ما عضو شوید: belavas.ir@

::: انتشار مطالب و نوشته های ما با ذکر منبع و ارجاع لینک مجاز است :::

آخرین نظرات
مدیر تارنما

مستند بازی الختر(بلواس -باغملک)

پنجشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۰۹:۴۸ ب.ظ


دریافت
مدت زمان: 11 دقیقه 12 ثانیه

تاریخچه : این نوع بازی به نام الختر ،الخترک ،الختور ورمازا ویا خروس جنگی معروف استودر اغلب نقاط ایران در بین روستائیان وعشایر متداول می باشد که به صورت گروهی وتیمی متشکل از ۴ تا ۶ نفر انجام می گردد.

ابعاد وجنس زمین وزمان بازی : این بازی معمولا در زمینی به طول ۲۰ متر وعرض ۱۰ مترانجام می گردد وجنس زمین خاکی یا چمن می باشدوزمان بازی در این ورزش نا محدود بوده واتمام بازی موکول به مبارزه تمام نفرات تیم می باشد.

تعداد نفرات هر تیم : ۵ نفر اصلی ویک نفر ذخیره می باشد .

لوازم وتجهیزات مورد نیاز :
این بازی نیاز به لوازم وتجهیزات خاصی ندارد .

لباس وکفش ورزشکاران :معمولا ورزشکاران از لباس وکفش معمولی ورزشی استفاده می نماید ودر موقع مسابقه می تواند از یک لنگه کفش جهت پایی که روی زمین قرار دارد استفاده نماید .



تعداد داوران وبرگزار کنندگان : تعداد داوران ۳ نفراست که یک نفر اصلی ود.نفر دیگر به عنوان کمک داور انجام وظیفه می نماید وگروه برگزار متشکل از سرپرست مسابقات یک نفر ،کمیته فنی یک نفر ،کمیته انظباطی نیز یک نفر خواهد بود.

نحوه بازی : ایتدا داور اصلی وسط زمین قرار می گیرد وبااعلام ایشان یک نفر از هر تیم از دو خط طولی در حالیکه یک پای آنها با دست به صورت جمع در پشت قرار دارد ( به صورت لی لی یک دست پا را گرفته ) وارد زمین می شوند وسعی می کند که بوسیله ضربه زدن با سینه یا دست حریف را از حالت تعادل خارج وبر زمین بزند وپس از آن باید خود را تا انتهای خط طولی زمین برساند تا بتواند ۵ امتیاز کسب نماید ( برنده باید خود را به محل استقرار تیم مخالف برساند ۹ وبازی به همین نحو ادامه می یابد تا تمام بازیکنان تیم به مبارزه بپردازند وبرنده تیمی خواهد بود که امتیاز بیشتری کسب نماید.

امتیازات :

۱- چنانچه در حین مبارزه ،دستی که پا را گرفته رها شود خطا محسوب واز دور مسابقه خارج و۵ امتیاز به تیم مقابل تعلق گرفته وبازی بین نفرات دیگر آغاز می شود .

۲- خارج شدن از زمین بازی ۵ امتیاز منفی محسوب می گرددوفردی که از زمین خارج شده ازدور بازی حذف وبازی بین نفرات دیگر ادامه خواهد یافت

نظرات  (۴)

 ای جان:))
بسیار جالب و در عین حال ناقص! البته درسته درباره بازی های محلی بود اما میشد مدیریت کرد چندتا منظره زیبا رو نشون میدادن...
ممنون از آقای نیک خواه
یَ پُی یَ پُی کل کل پی!!!
خیلی باحال بود
حالا اگه توی اغلب کشور این بازی انجام میدن چرا از بلواس گزارش گرفتن؟
پاسخ:
چون تب و تاب این بازی توی بلواس درگذشته بسیار بالا بود و مسابقات منطقه ای برگزار میشد و همچنین در سطح استان این بازی بیشتر به اسم ابوالعباس شناخته شدست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">