بلواس

فرهنگی و اجتماعی

فرهنگی و اجتماعی

تارنمای "بلواس" دریچه ایست به سوی نگاره ها و فرهنگ آبادی های زاگرس نشین(#لر و #بختیاری)

در اینستاگرام ما عضو شوید: belavas.ir@

::: انتشار مطالب و نوشته های ما با ذکر منبع و ارجاع لینک مجاز است :::

آخرین نظرات
مدیر تارنما

درباره منطقه ابوالعباس (بلواس)

سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۰۶:۳۰ ب.ظ

انتشار مطالب و نوشته های ما با ذکر منبع و ارجاع لینک مجاز است

برگرفته شده از وبسایت بلواس نیوز

به نقل از نویسنده:در این مقوله ما راجع به یکی از روستاهای جانکی گرمسیر یعنی ابوالعباس (بلواس) سخن خواهیم گفت و آنچه که در اذهان مانده را به رشتة تحریر درآورده و بیان می‌کنیم.

 (بلواس) ابوالعباس در سفرنامه جنوب

در سفر نامه جنوب ایران به ترجمة محمد حسن خان اعتماد السلطنه که مترجم دربار ناصرالدین شاه محسوب می‌شده است در خصوص این روستا آمده است:

«یکی از قرای معتبرة جانکی ابوالعباس است. این دهکده خیلی معتبر بوده و آثار و ابنیه و عمارات و کارونسرا و حمام و مسجد که از گچ و سنگ بوده‌اند در آن پدیدار است. و بقعه‌ای دارد که آن را سربخش می‌گویند. قریه ابوالعباس از آب رودخانه مزبور مشرب است.

و برخی نیز معتقدند که این قریه که سرتاسر از درختان میوه پوشیده است روی یک شهر قدیمی احداث شده که هم اکنون آثار و خرابه‌های آن به نام قلعة «کافرون» نامیده می‌شود، موجود می‌باشد.

حضور اسکندر در جانکی گرمسیر (منطقة ابوالعباسی)

به وقت تابستان چون وضع غذایی نیروهای اسکندر مقدونی با مشکلاتی روبرو شده بود. وارد منطقة جانکی شد چون جانکی در آن زمان بسیار آباد بود. اسکندر با مقابلة سردار ایرانی آرین برزین در این منطقه روبرو و به مدت دو ماه در منطقة جانکی گرمسیر متوقف گردید. پس از تلاش بسیار اسکندر سردار ایرانی شکست خورد و اسکندر چون دراین منطقه معطل شده بود این منطقه را ویران و سپس از طریق تنگ تکاب بهبهان به شیراز رفته، به تخت جمشید حمله‌ور شد.

ابوالعباس داماد سلطان غزنوی

در کتاب فاتح سومنات آمده است: سلطان غزنوی دامادی بنام ابوالعباس داشت که او را مامور بازسازی شهری که در مغرب خوزستان وجود داشت و اسکندر آن را ویران کرده بود می‌کند. ابوالعباس خدمات بسیاری انجام داد از آن جمله احداث کانال بزرگ «چک» از رودخانة زرد که از کوه منگشت سرچشمه می‌گیرد و صحرای ابوالعباس را آباد کرده است که این امر باعث شد بعد از سالها سرگردانی مردم مجدداً به منطقة ابوالعباس برگردند.

غالب به شهن مامور کریم خان زند

در زمان کریم خان زند نیز غالب ابن شهن مامور وصول مالیات حوزة رودخانة زرد از ابوالعباس تا شادگان بود . وی که دو فرزند داشت یکی بنام علیمردان و دیگری شهن که با باقی فامیل در ابوالعباس زندگی می‌کردند.

از این دو فرزند غالب بن شهن، علیمردان بی‌وارث و دیگری شهن دارای دو اولاد بنام حبیب و سبزی بوده است.

که حبیب لالوب ابوالعباس را در تصرف خود داشته و سبزی منطقة چیدن ابوالعباس را صاحب بوده است. از حبیب بن شهن مسجدی در ابوالعباس باقی مانده که جزء آثار باستانی محسوب و هم اکنون نیز مورد استفاده طایفة یوسف شهرویی می‌باشد و تمامی مراسمات این طایفه در این مسجد برگزار می‌گردد در این روستا خانواده‌های منسوب به ملا حبیب بن شهن را یوسف شهرویی پائینی و خانواده‌های منسوب به ملا سبزی بن شهن را یوسف شهرویی بالایی می‌گویند البته این تقسیم بندی را خونین گذشته مطرح کرده تا میان این طایفه اختلاف بیاندازند.

برگرفته شده از تحقیق جناب آقای حمیدرضا اکبری(شروه)

نظرات  (۱)

۲۵ آذر ۹۵ ، ۱۳:۴۷ محمود بلواسی
بالاخره بعد مدت ها یه سند تاریخی در مورد بلواس دیدیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">